zechsal-combi-1

Magnesium tekort.

MAGNESIUM
Veel mensen hebben een tekort aan magnesium.
Hieronder lees je wat magnesium is, hoe je een tekort hiervan opmerkt en wat de positieve uitwerking is van het gebruik van magnesium tegen verschillende kwalen.

Wat is magnesium?
Magnesium (chloride) is na zuurstof en water de derde levensbehoefte van de mens.
Het speelt een belangrijke rol in onze energiehuishouding.
Magnesium is nodig voor het groeien en onderhouden van de botten. Ook is het nodig voor een goede werking van de zenuwen, spieren en andere delen van het lichaam.
Magnesium wordt vaak het anti-stress mineraal genoemd door het kalmerende en ontspannende effect.
Hoe meer stress, hoe meer magnesium je gebruikt.
Verder is het een natuurlijke laxeermiddel voor de darmen, het bestrijdt giffen, gassen en onzuiverheden in het lichaam en maakt weefsels lenig, elastisch, jong en soepel.
Magnesium is een mineraal, net als calcium, zink of ijzer.

Hoeveel magnesium hebben we nodig?
De aanbevolen dagdosering is voor vrouwen 250-300 mg per dag en voor zwangere vrouwen en mannen 300-350 mg per dag.
Voor een bepaalde groep is de magnesiumbehoefte groter.
Dit geldt voor vrouwen die zwanger zijn, die borstvoeding geven en vrouwen die in de overgang zijn.
Dit geldt ook voor sporters, rokers en mensen die stress (zowel mentaal als fysiek) ervaren, bij hoge niveaus van zink en vitamine D en mensen die medicatie gebruiken (prednison, anticonceptie, plas tabletten en antibiotica en anti depressiva).

Waar zit magnesium in?
Magnesium is te vinden in voeding.
Ons moderne voedsel bevat te weinig magnesium om in de dagelijkse behoefte te voorzien.
Dit komt door het gebruik van kunstmest en pesticiden.
Hierdoor is het gehalte van magnesium niet meer zo hoog als dat het vroeger was.
Ook worden onze voedingsmiddelen bewerkt waardoor we niet meer voldoende binnenkrijgen.
Goede bronnen van magnesium zijn: volkorenbrood, noten en bladgroente.

Tekort aan magnesium?
Stress (mentaal en fysiek), slaaptekort en overmatig zweten spelen een rol in het opbouwen van een tekort aan magnesium.
Ook een ongezond voedingspatroon kan tot een tekort leiden.
Als je een tekort aan magnesium hebt, kunnen je lichaamsprocessen minder optimaal worden uitgevoerd.
Lichamelijk kan dit leiden tot spierkramp, trillende spiertjes, of moe en/of gestrest worden.
Geestelijk kan dit leiden tot een zenuwachtig, nerveus gevoel en het niet kunnen loslaten van dingen die in je hoofd spelen.
Met een magnesiumtekort ben je gevoeliger voor stress.
Heb je meer stress, dan verbruik je meer magnesium.
Veel mensen hebben onwetend een ernstig chronisch tekort met alle daaruit voortkomende gevolgen van depressie tot hart- en vaatziekten, van autisme tot diabetes en van migraine tot MS.

Symptomen van een eventueel tekort aan magnesium:
* verstijfde, verharde en verkrampte spieren;
* nervositeit;
* (chronische) vermoeid;
* overspannenheid;
* uitputtingsverschijnselen;
* onrust;
* prikkelbaarheid;
* alertheid-, concentratie-, geheugen- en woordbenoeming stoornissen;
* duizeligheid;
* hoofdpijn;
* te hoge of te lage bloeddruk (magnesium is een “natuurlijke bètablokker”);
* slaapstoornissen:
* constipatie;
* overgevoeligheid voor lawaai en (fel) licht;
* angsten, fobieën en depressiviteit;
* stotteren, hyperreactiviteit en onhandelbaarheid en nauwelijks te beïnvloeden onrust;
* problemen met circulatie, spijsvertering, spieren en het zenuwstelsel;
aandoeningen die met “de oude dag” te maken hebben.

Wat doet magnesium?
* vermindert (stress)hoofdpijn en migraine;
* vermindert rugklachten en reumatische klachten;
* vermindering/verdwijnen van pijnklachten bij hielspoor;
* maakt hormonen aan;
* vermindert vermoeidheid en slapeloosheid;
* geeft meer energie;
* zorgt, samen met calcium, voor de opbouw van sterke botten (te veel calcium, zonder extra magnesium, zorgt voor verkalking in de aderen, spieren en gewrichten);
* reguleert het calcium-, koper-, zink-, kalium- en vitamine D-gehalte van het lichaam;
* helpt bij de opbouw van spieren;
* verzorgt stijve en zwaarbelaste spieren en stimuleert de doorbloeding;
* verwijdert melkzuur na inspanning of stress;
* verlicht en ontspant bij stress, reumatische aandoeningen, spier- en gewrichtspijn en kramp (o.a. restless legs);
* zorgt voor ontspanning van spieren en zenuwen;
* zorgt voor de productie van eiwitten;
* ondersteunt de energiestofwisseling en de geestelijke gezondheid;
* is van belang bij de overdracht van zenuwprikkels;
* speelt een belangrijke rol bij de regulering van de bloeddruk, het cholesterolgehalte en de bloedsuikerspiegel;
* herstelt wonden, zweren en verbrandingen sneller;
* is essentieel voor de werking van het geheugen, vooral op latere leeftijd;
* helpt tegen veroudering;
* houdt een goed functionerend immuunsysteem in stand;
* verhoogt de insuline-gevoeligheid en biedt daarom bescherming tegen diabetes en insuline-resistentie;
* werkt tegen huidaandoeningen (psoriasis, eczeem, huidallergie), jeuk en schilfers (de huid herstelt zich, schilfers verdwijnen en de jeuk neemt
meestal snel af);
* helpt tegen hartritmestoornissen en depressie;
* voorkomt epilepsie;
* vermindert glutathion (antioxidant). Dit is een van de belangrijkste stoffen die het lichaam kan inzetten bij de bescherming van de cel.
Glutathion (GSH) komt in bijna alle cellen van ons lichaam voor in hoge concentraties. Het speelt een belangrijke rol bij het vervoer en de afbraak
van schadelijke stoffen zoals zware metalen. GSH beschermt het lichaam tegen schade door roken, straling, chemotherapie, toxines en alcohol.

Magnesium kan ook helpen bij de volgende aandoeningen:
* hoge bloeddruk;
* hoog/slecht cholesterolniveau en laag/goed cholesterolniveau in het bloed;
* ADHD;
* angst:
* chronisch vermoeidheidsyndroom;
* ziekte van Lyme;
* fibromyalgie;
* beenkrampen tijdens zwangerschap;
* diabetes;
* nierstenen;
* osteoporose (zwakke botten); magnesium zorgt voor sterke botten en een betere calciumopname;
* PMS (premenstrueel syndroom);
* incontinentie;
* restless legssyndroom;
* astma;
* hooikoorts;
* MS (multiple sclerose);
voorkoming van gehoorverlies.

Onderzoeken tonen het verband aan tussen een chronisch magnesiumtekort en:
* ADHD;
* alcolisme;
* astma;
* Alzheimer;
* autisme;
* auto-immuunziekten zoals MS, ALS, reuma, psoriasis en eczeem en de ziekte van Parkinson;
* cariës;
* CVS (chronisch vermoeidheid syndroom);
* diabetes;
* epilepsie;
* hart- en vaatziekten;
* menopauze;
* migraine;
* osteoporose;
* PMS (premenstrueel syndroom);
* psychische aandoeningen als angst- en paniekstoornissen, depressiviteit, stemmingswisselingen, agressie, bipolaire stoornissen en schizofrenie.
* RSI;
* vruchtbaarheidsproblemen;

Wanneer niet gebruiken?
Bij een extreem lage hartslag en bij ernstige nieraandoeningen.
Bij twijfel over de combinatie met medicijnen, altijd eerst een arts raadplegen.

Gebruik:
* bijt bij gebruik op open wonden;
bij (eerste) gebruik kan het prikken op de huid. Als dit erg vervelend is, kan je het verdunnen met water en langzaam de dosis opvoeren.

Eventuele bijwerkingen:
* maagpijn;
* misselijkheid;
* overgeven;
diarree.

Sprayen op het lichaam
Een spray van 100 ml bevat ongeveer 30 mg magnesium.
Je hoeft dus niet bang te zijn voor een overdosering.
Je kunt de spray gebruiken op de binnenkant van je polsen, in je knieholten, op de onderkant van je voeten en op plaatsen waar je last hebt. Spray boven de huid en wrijf het vervolgens in.
Het kan in het begin een beetje tintelen/prikken, maar dit is heel normaal.
Wanneer je de spray vaker gebruikt, heb je hier geen last meer van.
Als je last hebt van specifieke spieren (bijvoorbeeld rusteloze benen) spray de magnesiumolie dan daar.

Magnesium vlokken
Gebruik voor in voeten/ hand bad of lichaamsbad.
Gebruik voor een hand of voeten bad tussen de 50 en 125 gram en voor een lichaam bad ongeveer 250 gram.
Ook hierbij net als de spray kan het licht tintelen en bij wondjes bijt het even. Voor het hand of voeten bad is het verstandig dit 20 min te doen voor de maximale opname. Een lichaamsbad is minimaal 30 min.

Zechsal shampoo

Voor hoofd roos, is de mogelijkheid tot zechsal shampoo. Ook mocht u plekken of huidirritaties hebben op u hoofd helpt zechsal shampoo.

Pas op voor de verschillende types magnesium!!
De meest pure vorm is CITRAAT MAGNESIUM.
Ik lever uiterst pure citraat magnesium zowel van Powerbar ( orale iname) al dan niet van ZECHSAL voor de opname van de huid.

 

Alle producten zijn verkrijgbaar in de webshop. Powerbar magnesium of zechsal magnesium